چنین اصطلاحی به سبک رایج لباس پوشیدن افراد در خیابان اطلاق می‌شود. یک مد مقرون به صرفه و نسبتا ارزان که بیشتر در میان نسل‌های جوانی که به دنبال سبک‌های جدید می‌گردند، دیده می‌شود.

مد جهانی:

امروزه اکثر مردم جهان آنچه را “مد جهانی ” توصیف می کنند؛ یک نسخه ساده و کم هزینه از لباس غربی است که اغلب یک تی شرت با شلوار یا دامن در مقیاس گسترده تولید می کنند. با این حال صنایع مختلف کوچک تر و تخصصی مد، در مناطق مختلف جهان وجود دارند که بازارهای خاص ملی، منطقه ای، قومی یا مذهبی را تامین می کنند. به عنوان مثال می توان به طراحی، تولید و بازاریابی ساری در هند و بوبوس در سنگال اشاره کرد. این صنایع به طور موازی با صنعت مد جهانی در مقیاس جزئی و محلی کار می کنند.

یک تحول قابل توجه در زمینه پوشش قومی- مذهبی، استقبال گسترده از حجاب در میان زنان مسلمان نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان اسلام بود. در ابتدا حجاب برای برخی به معنای کناره گیری از مد بود. اما بعدها طراحان مسلمان و غیرمسلمان اقدام به طراحی لباس های جدیدی برای مسلمانان کردند.

سیستم مد و فشن:

صنعت فشن بخشی از یک پدیده اجتماعی و فرهنگی بزرگتر مرسوم به “سیستم فشن” را تشکیل می دهد. مفهومی که نه تنها تجارت مد بلکه هنر و صنعت فشن را نیز شامل می شود و نه تنها تولید بلکه مصرف را نیز در برمیگیرد.

سیستم مد دارای عواملی است که در کل روند تغییر مد، نقش داند. برخی از عوامل ذاتی مد هستند و عوامل دیگر، عوامل خارجی  مانند وقایع مهم مانند جنگ ها، انقلاب ها، رونق اقتصادی یا جنبش ها هستند. طراحان لباس اشخاص مانند مدونا، دیانا، پرنسس ولز و … نقشی در تغییرات سبک زندگی و موسیقی دارند.

مد یک پدیده پیچیده اجتماعی است که گاهی باعث بوجود آمد انگیزه های متضاد در هویت فردی، عضویت در یک گروه، تقلید از رهبران مد و شورش .. می شود.

صنعت فشن با تنوع و انعطاف کافی رشد می‌کند تا بتواند تمایل هر مصرف‌کننده‌ای را برای پذیرفتن یا حتی رد مدل پذیری جلب کند. اما ممکن است این اصلاح تغییر کند.