مفهوم فشن در بسیاری از زمینه‌های زندگی اجتماعی بشر کاربرد دارد اما امروزه بیشتر به طور انحصاری برای لباس، کفش و تمام چیزهایی به کار می‌رود که برای آراستگی ظاهری استفاده می‌شوند. فشن و مد نیز در ذهن مردم به همین شکل جا افتاده است و زمانی که حرف از طراحی مد می‌شود معمولا این عبارت یک طراح لباس مارک معروفی را یادآوری می‌کند تا برای مثال یک معمار خلاق.

امروزه برخی از شهرها در جهان به عنوان مرکز مد شناخته می‌شوند که نیویورک، پاریس، میلان و لندن به دلیل برگزاری هفته‌های مد مشهور خود از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. در این هفته‌های مد مشهورترین طراحان و مهم‌ترین برندها از سراسر جهان در یک شهر گردهم می‌آیند و آخرین دستاوردهای طراحی خود را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

در دنیای مدرن، فشن و مد به طور مداوم و با سرعت سرسام‌آوری در حال تغییر است و این تغییرات بر حوزه‌های فکری و زبانی و… نیز تاثیر می‌گذارد. در دنیای امروزه جریان جزر و مد فشن غیرقابل پیش‌بینی است و عمر یک آیکن فشن بسیار محبوب ممکن است در یک زمان کوتاهی تمام شود و سریعا به یک فشن “دمده” تبدیل گردد. در عین حال نیز ممکن است یک آیتم فشن قدیمی وارد دنیای مد شود و به سرعت به محبوبیت فراوانی دست پیدا کند.

طراحی های مفهومی فشن

امروزه طراحان مد از مفاهیم مختلف در زمینه‌های هنری، معماری و… استفاده می‌کنند و با کمک روش‌های مرتبط با آن مفاهیم و هم‌چنین مفاهیم بین رشته‌ای دیگر دست به طراحی می‌زنند. نام این شیوه طراحی مفهومی (Conceptual) می‌باشد و طراحان معروف این حوزه عبارتند از الکساندر مک کوئین، حسین چالایان، ری کاواکوبو ، ایسی میاکه،، جونیا واتانابه، ویتور و رولف. این دست از طراحان از یک رویکرد مفهومی برای طراحی کمک می‌گیرند و آثار آن‌ها همانند هنرمندان فاخر در گالری‌ها و فضاهای مد غیرسنتی به نمایش گذاشته می‌شود. این طراحان از طیف وسیعی از رسانه‌ها و فرآیندهای مختلف برای بیان ایده‌های خود و گسترش افکار و متدلوژی که دارند استفاده می‌کنند.