هویت یکی از مباحث مهم در علوم اجتماعی و انسانی است که فشن و مد به طور جدایی ناپذیر، به معرفی آن به دنیای بیرون کمک می‌کند. اینکه یک فرد در زندگی روزمره از چه چیزهایی در ظاهر خود استفاده می‌کند تا حد زیادی به تفاسیر و فلسفه شخصی و عقاید او بر می‌گردد و نشان می‌دهد که او کیست و چه هویتی دارد.

استایل و فشنی که هر فرد از آن استفاده می‌کند روش بیان هویت او به دنیای بیرون است و از این طریق آن‌چه را که می‌خواهد باشد (یا نباشد) را به دنیا اعلام می‌کند. البته این مسئله پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد که فرصت بیان آن در این مقاله وجود ندارد.

 

فشن در دنیای مدرن

مد (La mode) در زبان فرانسوی به معنای فشن است و بسیاری از محققان بر این باور هستند که بین مد (یا همان فشن) و مدرنیته (la modernité) ارتباط قوی وجود دارد. به طور قطع پس از مدرنیته اهمیت فشن و مد چندین برابر شد و به خصوص پس از قرن نوزدهم میلادی و پشت سر گذاشتن انقلاب صنعتی حوزه فشن علاقمندان و پیروان بیشماری پیدا کرد. تولید انبوه لباس در آن زمان نیز کم کم زمینه را برای شکل‌گیری فشن به معنای امروزی شکل داد و محیا کرد. پس از آن در قرن بیستم نیز برخی از مشهورترین طراحان مد مانند کوکو شانل، کریستین دیور و ایو سن لوران پا به عرصه طراحی گذاشتند.

مد در دنیای مدرن تا حد زیادی با استایل مطابقت دارد و هر نوع لباس، هنر و دکوراسیون و… که دارای خصوصیات مشابهی باشند می‌تواند به عنوان یک فشن یا استایل معرفی شود. استایل ممکن است بسته به افراد و فرهنگ تغییر کند و متفاوت باشد و برای آن مسئله “شیک بودن” مطرح می‌شود. معنای فشن و مد در فرهنگ عامه امروزی به هر چیزی که جدید باشد اتلاق می‌شود. جامعه مدرن امروزی تا حد زیادی به متریالیسم (ماده‌گرایی) گرایش پیدا کرده است و به این دلیل است که مردم دائما به دنبال محصول جدید و بهتر از قبلی‌ها هستند.