امروزه طراحان مد از مفاهیم مختلف در زمینه‌های هنری، معماری و… استفاده می‌کنند و با کمک روش‌های مرتبط با آن مفاهیم و هم‌چنین مفاهیم بین رشته‌ای دیگر دست به طراحی می‌زنند. نام این شیوه طراحی مفهومی (Conceptual) می‌باشد و طراحان معروف این حوزه عبارتند از الکساندر مک کوئین، حسین چالایان، ری کاواکوبو ، ایسی میاکه،، جونیا واتانابه، ویتور و رولف. این دست از طراحان از یک رویکرد مفهومی برای طراحی کمک می‌گیرند و آثار آن‌ها همانند هنرمندان فاخر در گالری‌ها و فضاهای مد غیرسنتی به نمایش گذاشته می‌شود. این طراحان از طیف وسیعی از رسانه‌ها و فرآیندهای مختلف برای بیان ایده‌های خود و گسترش افکار و متدلوژی که دارند استفاده می‌کنند.

طراحان مد مفهومی بر داشتن رویکردی کل نگر در طراحی مجموعه‌های خود اصرار دارند و این مسئله به نقش اساسی در شکل‌گیری مفهوم طراحی تبدیل شده و نتیجه آن به طراحی پارچه‌های ابتکاری و الگوهای به‌خصوص و ارائه و به نمایش گذاشتن طرح‌ها به گونه‌ای خاص منتهی شده است. برخی از طراحان سبک مفهومی برای خلاقیت اهمیت زیادی قائل هستند و آن را یک شاخصه بسیاری مهم در طراحی مد مفهومی می‌دانند. از دیگر شاخصه‌های مهم فشن مفهومی نیز می‌توان به کسل کننده نبودن و ایجاد اوقات لذت‌بخش اشاره کرد. در ادامه برخی از طراحی‌های فشن مفهومی را بررسی می‌کنیم.

  • ترکیب فشن و تکنولوژی در طراحی مفهومی لباس‌های بادکنکی که در سال 2019 سروصدای زیادی برانگیخت.
  • طراحی لباس مفهومی به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی، طراحی شده توسط آیریس ون هرپن با همکاری نری آکسمن و جولیا کوهرنر
  • طراحی مفهومی در همکاری یاماموتو طراح مد معروف ژاپنی و برند آدیداس
  • “لباس موسیقی” از طراحی‌های مفهومی ایزی میاکی: این طرح‌ها به کمک انواع اسباب بازی، نخ‌ها، گل‌ها، شاخه‌های درختان و… ساخته شده‌اند.
  • (هیچ)جا (حالا) این‌جا” (یا با نام انگلیسی “(no)where(now)here”) یک پروژه تعاملی است که توسط نیک کیو اجرا شده و طراح در طراحی آن از پارچه ارگانزا، PVDF، رشته‌های نوری و دستگاه‌های الکترونیکی برای بیان مفهوم مورد نظر خود استفاده کرده است.

مطالعه داشته باشند و بدانند که دقیقا با چه چیزی سروکار دارند. برای دانشجویان یا فعالان در صنعت طراحی مد و فشن نیز داشتن درک درست و فهمیدن معنای فشن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مناسبی از معانی و فلسفه فشن و مد به شما علاقمندان داده شده باشد.